Діяльність у сфері інформаційних технологій – прибутковий та актуальний бізнес. І, якщо відкрити власну IT-компанію в Україні не складно, то ведення бізнесу викликає труднощі та низку непростих питань. Як правильно структурувати IT-бізнес? Які питання під час створення IT-компанії необхідно врахувати? Які складнощі в організації бухгалтерського обліку можуть виникнути? Яку систему оподаткування вибрати?

Сервіс «Бумажкін» розбере нюанси у бухгалтерії для IT-компаній.

Який етап реєстрації IT компанії?

Компанії, що спеціалізуються на IT-секторі, спираються на Закон України «Про Концепцію національної програми інформатизації», а сам етап реєстрації є наступним:

  1. Розуміння характеру структури та юридичної складової на фірмі/у компанії.
  2. Квед для ІТ-послуг.
  3. Формування системи оподаткування.
  4. Реєстрація фірми/компанії.
  5. Процес реєстрації фірми/компанії у фіскальній службі як платник або неплатник ПДВ.
  6. Відкриття рахунку у банку.
  7. Процес оформлення та виготовлення ЕЦП-електронного цифрового підпису.

Варто розібрати окремо поняття КВЕД для ІТ-послуг.

Оптимальні бізнес-схеми роботи IT-компаній в Україні

Правильне структурування – запорука розвитку IT-бізнесу в Україні. Це потрібно для легального функціонування компанії, залучення акціонерного чи позикового капіталу, популяризації, виходу на зовнішній ринок, оптимізації податкового навантаження, пошуку нових клієнтів тощо. На сьогоднішній день існує кілька успішних моделей побудови IT-бізнесу в Україні, розглянемо їх.

1. Замовник (іноземна компанія) – розробник

Ця модель передбачає укладання договору на надання послуг з розробки програмного забезпечення одночасно з декількома розробниками, кожен із яких зареєстрований як ФОП згідно з українським законодавством.

В даному випадку все просто і прозоро, тому що відсутні будь-які колективні та трудові відносини. Але є певні ризики. Наприклад, якщо договір або документ не відповідає вимогам законодавства або оформлений неправильно, контролюючі органи розцінять такі відносини як трудові, що може спричинити відповідальність за несвоєчасну сплату податків.

Якщо розглядати приватників, варто звернути увагу на переваги та ризики такого вибору. Перевагою буде володіння інтелектуальною власністю безпосередньо материнською компанією. Також такий вид співпраці можна розірвати або припинити дуже швидко та просто.

Тепер звернемося до недоліків. Якщо ваші наймані працівники – фізична особа, їм потрібно буде сплачувати 18% від отриманої суми. До того ж, вони не можуть вважатися вашими співробітниками і бути прийнятими на роботу. Також процес регулювання питань і претензій між організацією та працівниками, що виникають, буде дуже складний з обох сторін. Варто пам’ятати, що материнській компанії буде заборонено на офіційному рівні працювати або надавати послуги на території України без свого представництва. Операції у компанії підлягають валютному регулюванню.

Щодо податкової складової – материнській компанії необхідно сплачувати податок, який відповідає законодавству. Тут варто зазначити, що найчастіше ті витрати, які йдуть за контрактами (надання послуг), не оподатковуються. Якщо ж це не роялті, то приватний підприємець сплачує податок як завжди.

2. Замовник (іноземна компанія) - ФОП

Така модель структурування роботи передбачає договірні відносини між замовником та одним ФОП, який фактично керує бізнесом іноземної компанії на території України. Головна перевага такої схеми – замовнику не потрібно припиняти свою діяльність із завершення проекту. Ця модель дає можливість підприємцю виступати проектним менеджером, до обов’язків якого входить контроль за виконанням доручень замовника, розподіл замовлень та платежів, контроль за своєчасною розробкою проекту.

Інтелектуальна власність належатиме безпосередньо материнській компанії. Працівники можуть бути найняті як співробітники або приватні особи. Немає проблем із транскордонним переказом грошей, можлива оренда офісу та надання послуг.

Є й ризики. Незважаючи на те, що модель легальна, у контролюючих органів виникають деякі питання щодо її ведення. Крім того, сума платежів та чисельність розробників команди є обмеженою.

Також до ризиків можна віднести:

  • Дороге оформлення (офіційний збір близько 3000 $) та тривалий процес (до 5 місяців).
  • Складний бухгалтерський облік та документообіг.
  • Управління людськими ресурсами (тобто наймання співробітників) має здійснюватися через призначених працівників.
  • Грошовий потік, як і раніше, підлягає валютному контролю, але він менш суворий, ніж за прямої схеми.

За такої схеми можна вибрати лише загальну схему оподаткування (18%), а додаткові правила управління представництвом вводять складніший бухгалтерський облік проти звичайного ТОВ.

3. Замовник (іноземна компанія) – ТОВ – розробники

Передбачається укладання договору іноземної компанії з українською, яка у свою чергу укладає окремі договори з окремими розробниками, кожен із яких є ФОП, зареєстрованим згідно із законодавством України. Така схема побудови бізнесу має свої плюси та мінуси. Наприклад, через те, що іноземній компанії не потрібно виплачувати кошти окремо кожному розробнику, зменшуються комісійні платежі за банківські послуги.

Простий та швидкий процес оформлення: 3 дні на державну реєстрацію. Загальний простий бухгалтерський облік та документообіг. ТОВ може наймати співробітників, а також працювати з НП без обмежень. Інтелектуальна власність може створюватися безпосередньо для Материнської компанії, якщо ТОВ діє як агент.

Водночас витрати на обслуговування української компанії, з якою укладено договір, можуть навпаки збільшитись. Ще одна річ, яку слід звернути увагу, це фактичне місцезнаходження кожної фізичної особи-підприємця розробника. Так, якщо всі вони постійно перебуватимуть у приміщенні української компанії, уникнути перевірки контролюючими органами не вдасться.

ТОВ може обирати між загальною та спрощеною системою оподаткування. Податки становлять 5% від отриманих грошей чи 18% від доходу залежно від обраної схеми. Зазвичай рекомендується працювати через ТОВ через спрощений бухгалтерський облік за спрощеною схемою оподаткування. Якщо ТОВ працює як агент материнської компанії, вона виплачує лише 5% агентської плати, а не всю суму, що проходить через ТОВ. Щоб знизити ризик трудових відносин, рекомендується найняти ключових співробітників, наприклад особистого помічника або менеджера проекту в ТОВ.

4. Замовник іноземна компанія – українська компанія ТОВ – наймані працівники

Укладання договірних відносин між замовником та українською компанією, наймані працівники якої мають надати замовнику послуги з розробки програмного забезпечення. Ця схема є найбезпечнішою з погляду українського законодавства, але водночас вона найбільш затратна як у грошовому, так і тимчасовому вираженні.

Переваги:

  1. ТОВ може орендувати офіс та надавати послуги.
  2. За потреби ТОВ може наймати співробітників.
  3. Ризик претендувати на трудові відносини між ТОВ та НП мінімальний.
  4. Інтелектуальна власність належатиме Материнській компанії.
  5. ТОВ може обирати між загальною та спрощеною схемою оподаткування.

Щодо ризиків, то в цій схемі складний процес врегулювання претензій між організацією та співробітниками включає 2 юрисдикції; міжнародні грошові перекази підлягають валютному регулюванню; якщо працівник не є фізичною особою, він повинен заплатити 18% від отриманих грошей.

У цій схемі ТОВ орендує офіс та надає робочі місця. Проте ризик встановлення трудових відносин між працівниками та ТОВ мінімальний, оскільки послуги надаються третій компанії – Материнській компанії. Зазвичай вибирається загальна схема оподаткування, тому податкове навантаження мінімальне, але роботи з бухгалтерського обліку трохи більші. Це традиційна коворкінг-схема.

ТОВ виплачує 5% всіх отриманих грошей чи 18% від доходу залежно від обраної схеми. Материнська компанія сплачує податок відповідно до чинного іноземного законодавства.

Вказані вище моделі структурування IT-бізнесу є основними існуючими в Україні, але це не означає, що вони є єдиними. Такі моделі зазвичай використовуються при відкритті компанії та надалі можуть бути змінені на більш складні структури.

Спрощена система оподаткування для ФОП у IT

Близько 90% програмістів є ФОП. ФОП – фізична особа підприємець, яка відповідає всім своїм майном, діє виключно від свого імені, не переживаючи за печатку та РРО.

Систем оподаткування дві: загальна та спрощена. В даний момент нас цікавить 3 група, якій віддають перевагу більшість ФОП в ІТ. Спираючись на законодавство, у цій групі у ФОП річний оборот до 5 млн. грн., ставка Єдиного податку 5% та потрібно сплачувати Єдиний соціальний внесок в еквіваленті 918,06 грн. у місяць.

Якщо ж справа стосується великих сум доходів, то частіше вибирають загальну систему оподаткування, в якій відсутні обмеження щодо кількості річного грошового обігу та стягується 18% прибутку. Продажі українським клієнтам понад 1 млн. обкладаються ПДВ у розмірі 20%. Однак, при експорті послуг або оплати від іноземного клієнта ПДВ відсутня.

Існує ще низка не менш важливих питань у сфері оподаткування для ІТ та різниці 2 та 3 групи. Допустима кількість найманих співробітників, кому можуть надавати послуги, продавати товар, коли подавати декларацію? Дізнатися ці та інші цікаві для вас питання ви можете у статті «ФОП в IT: податкові та бухгалтерські особливості».

Основні питання при створенні та функціонуванні IT-компанії в Україні

1. Фактичне місцезнаходження IT-компанії

Важливим є аспект, як і те, хто може орендувати приміщення для діяльності нового IT-підприємства. Зрозуміло, що це іноземна компанія. За законом України, на підприємства та організації, які не мають відповідної державної реєстрації, накладається штраф із подальшою конфіскацією обладнання, сировини та продукції, що випущена внаслідок незаконної діяльності. Тому якщо замовник не може безпосередньо орендувати офіс для ведення IT-бізнесу, то залишаються варіанти ФОП та українських ТОВ. У першому випадку важливо враховувати, що ФОП, платник єдиного податку, може здавати в оренду/субаренду нерухомість площею не більше 300 кв.м.

Щодо української компанії-посередника між замовником та розробниками, які надають послуги з розробки програмного забезпечення, то в даному варіанті проблем із суборендою бути не повинно. Але, як було зазначено вище, постійне перебування кількох фізичних осіб-підприємців (розробників) у приміщенні української компанії може бути розцінено контролюючими органами як трудові відносини, що не виключає додаткових перевірок. Такий варіант розвитку подій малоймовірний, хоч і можливий.

Нещодавно в Україну прийшла мода на коворкінг, що дає ще одну можливість вирішити питання з орендою. Коворкінг – це нова модель організації роботи фізичних осіб-підприємців та фрілансерів в одному робочому приміщенні. В цілому, така організація роботи є цілком легальною і фінансово вигідною, але слід зазначити, що вона все ж таки вимагає певних бухгалтерських та адміністративних витрат.

2. Укладання договору надання послуг

Як тільки питання з орендою вирішено, наступний важливий етап – укладання необхідного для роботи контракту надання послуг з розробки програмного забезпечення. Наявність такого контракту є вимогою чинного законодавства України. Тут треба звернути увагу, що у більшості випадків типові контракти на надання послуг не можуть захистити права замовника і розробника на належному рівні. Це причина того, що сторони все частіше укладають додаткові контракти, які не є вимогою українських законів, а скоріше характерні для західної системи законодавства.

3. Оплата IT-послуг

Щодо оплати послуг з розробки програмного забезпечення, тут також є свої нюанси. Відповідно до закону про полегшення експорту послуг, який набув чинності 03.12.2016, акти наданих послуг, які раніше були обов’язковою підставою для оплати, було скасовано. Наразі первинним документом вважається рахунок (інвойс), який виставлений в електронному вигляді. Подивіться приклад.

Такий інвойс є підтвердженням факту надання послуги, що значно полегшує роботу фізичних осіб-підприємців та фрілансерів, а також спрощує бухгалтерію.

Складнощі в організації бухгалтерського обліку в ІТ-компанії

Незважаючи на те, що чинне законодавство України націлене на полегшення роботи фізичних осіб-підприємців та фрілансерів, які надають послуги IT дистанційно іноземним клієнтам, все ще існує ціла низка обмежень для нормального функціонування IT-бізнесу.

По-перше, йдеться про складність легального працевлаштування іноземців в Україні та отримання необхідних дозволів. Також це стосується видів на проживання на території нашої країни, необхідних для офіційного провадження певної діяльності. Варто зазначити, що кадровий облік іноземних громадян в Україні є досить актуальним питанням з непростою процедурою, особливо, враховуючи кардинальні зміни у законодавстві та правилах працевлаштування іноземців. Команда наших фахівців з кадрового діловодства допоможе запровадити систему кадрового обліку, яка враховує норми законодавства, які є обов’язковими для працівників-іноземців, а також підготувати та скласти трудовий договір, розрахувати заробітну плату та структуру відрахувань з неї, оформити лікарняні виплати, відпустки тощо.

КАДРОВЕ ДІЛОВИРОБНИЦТВО БЕЗ КЛОПОТУ

Краще один раз делегувати, ніж 100 разів хвилюватися

По-друге, важливим аспектом є укладання договорів, пов’язаних з наданням послуг з розробки програмного забезпечення, між іноземною компанією та розробниками, які здійснюють свою діяльність як фізична особа-підприємець. Незважаючи на те, що кожен з таких договорів на експорт послуг укладається шляхом обміну електронними повідомленнями та вважається виконаним після оплати рахунку, надання авторських прав все ще є відкритим і вимагає певного доопрацювання.

По-третє, ведення бухгалтерського обліку. Контролюючі органи можуть звернути увагу, що штатний бухгалтер українського підприємства супроводжує одночасно кілька фізичних осіб-підприємців. Щоб такого не сталося, краще укласти договір із незалежним підрядником-бухгалтером, який у свою чергу укладає окремі договори з кожним із фізичних осіб-підприємців.

Крім того, питання виникають і щодо банківських тарифів. Часто за переказ грошей з іншої країни банки беруть комісійні. Тарифи високі та становлять приблизно 30 доларів США за кожен платіж. Момент оплати комісійних необхідно одночасно врахувати у договорі пунктом: «Комісії банків-посередників оплачує Замовник». Фразу з приводу того, ким будуть оплачуватись дані платежі, вимагають деякі банки (наприклад ОТП). І її доречно вносити в інвойс, якщо він замінює договір. Також питання можна вирішити, уклавши договір між іноземною компанією та українською компанією, яка, у свою чергу, укладає договори з розробниками програмного забезпечення. У такому разі виплата здійснюватиметься лише один раз українській компанії, а не кожному з розробників окремо, що зменшить кількість комісійних платежів.

Ще один варіант вирішення цієї проблеми полягає у створенні віртуального рахунку, який також дає змогу сплачувати комісійні платежі лише раз. Але в такому разі, суми, які заходять із цього приводу, обкладаються подвійним податком. НБУ наприкінці 2019 року запровадила міжнародний номер банківського рахунку (IBAN). На думку експертів НБУ, запровадження IBAN дозволило клієнтам банків швидко проводити перекази та отримувати кошти, уникнути помилок у реквізитах рахунків, ідентифікувати платника та одержувача грошей, банк, який їх обслуговує.

Помилки при організації бухгалтерського обліку в IT компанії

На сьогоднішній день більшість ІТ-фахівців, ухваливши рішення про відкриття своєї справи, реєструють певне підприємство, фірму. Ця гілка промисловості останнім часом розвивається високими темпами, працюючи як у своїй країні, так і за її межами. Зростає кількість запитів на бухгалтерію в Києві, Харкові та інших великих та не дуже містах. Взявши до уваги не лише внутрішню складову (консалтинг підприємства, його аутсорсинг, ведення справ та найм персоналу) власнику необхідно замислитися про бухгалтерський супровід його підприємства. У цій сфері є безліч особливостей, пов’язаних з документами, фінансовим обліком діяльності та іншими важливими факторами, не подумавши про які заздалегідь, власник ризикує прогоріти, втратити великі суми або отримати штраф.

Основні помилки засновників ІТ-компанії:

  1. Надання послуг за договором замість передачі прав інтелектуальної власності.
  2. Оплата послуг найманих співробітників або залучених незалежних експертів, замість оподаткування періодична компенсація за використання патентів, авторських прав.
  3. Некоректний облік матеріальних активів підприємства, і навіть його витрат.
  4. Неправильний облік доходів від надання інтелектуальної власності, що кваліфікується як продаж товарів.
  5. Склеювання оподаткування різних сфер, таких як послуги підприємства та продаж самої програмної продукції. Податкове законодавство України розмежовує ці сфери.
  6. Неправильне розуміння роялті у питаннях передачі прав інтелектуальної власності, що стосуються передачі майнових прав від автора до IT-компанії розробників та подальшої передачі правовласникам.
  7. Шаблонне оформлення документів про перехід авторських прав інтелектуальної власності від творців товару до компанії-замовника.
  8. Некоректне визначення місця надання послуг, які можуть продаватись як на території України, так і між резидентами.

Помилок, пов’язаних з бухгалтерським обліком та веденням ІТ-бізнесу, а також усіх нюансів існує безліч. Щоб не допустити таких проблем, замовляйте послугу «Ведення бухгалтерського обліку» у «Бумажкін».

Нюанси податкового обліку IT-компаній

Починаючи з 01.02.2015 року IT-компанії, суб’єкти господарської діяльності на загальній системі оподаткування (ставка 18%). Але, згідно з пунктом 26.1 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, по 1 січня 2023 року наступні операції з реалізації платником податків програмної продукції звільняються від оподаткування ПДВ:

  • результат комп’ютерного програмування у вигляді операційної системи, системної, прикладної, розважальної та/або навчальної комп’ютерної програми (їх компонентів), а також у вигляді інтернет-сайтів та/або онлайн-сервісів;
  • криптографічні засоби захисту.

Слід звернути увагу, що супутні послуги (наприклад, установка, тестування програмного забезпечення, інформаційно-консультаційні послуги) не вважаються програмною продукцією і тому оподатковуються ПДВ на загальних підставах.

Чи можна перебувати на спрощеній системі оподаткування?

Відповідно до чинного законодавства України така можливість існує як для фізичних осіб підприємців, так і для товариств з обмеженою відповідальністю, які відповідають встановленим вимогам та не перевищують граничний розмір доходу.

Відкриття IT-компанії в Україні спричиняє певні складнощі. Тому, якщо ви хочете розпочати свій бізнес, то вам краще детальніше ознайомитись з усіма нюансами. Вам допоможе податковий консультант з податкового українського законодавства для юридичних та фізичних осіб, який розрахує всілякі ризики та запропонує методи їх оптимізації. Поставте собі за мету, запасіться терпінням і незабаром ви побачите результати.

ПОВНИЙ БУХГАЛТЕРСЬКИЙ СУПРОВІД

Досвідчені та компетентні бухгалтери готові до роботи

Приєднуйтесь до нашого Telegram-каналу!
Новини, статті  та поради від сервіса «Бумажкін»
0 0 голоса
Рейтинг статті
Подписаться на новые комментарии
Уведомить о
guest
0 Коментарі
Межтекстовые Отзывы
Посмотреть все комментарии
Як перевірити свій податковий борг у інтернеті?

Несплата боргів перед державою може призвести до несподіваних проблем, коли найменше цього очікуєш. Щоб заощадити час і нерви, не сидіти в чергах і не бачити безліч злих людей, стурбованих своїми проблемами, можна дізнатися, чи є у вас податковий борг через … Читати більше

Первинні документи та книга обліку доходів

Що таке первинна документація? Первинні документи — документи, що містять відомості про господарські операції та є підставою для бухгалтерського обліку та податкової звітності. Створюються у письмовій чи електронній формі. ФОП-єдинники 1, 2 та 3 груп зобов’язані забезпечити зберігання первинних документів, … Читати більше